söndag 4 december 2011

Söndag.

Jag var ju på bio igår, såg Förbjuden kärlek. Den var bra! Självklart är den inte inspelad i Iran, men den ska utspela sig där. Den filmades i Libanon och trots att de lämnat ut allt som handlade om sex, politik eller religion när de lämnade in manuset för att få filmtillstånd så kom militären på oanmälda besök för att kontrollera dem. De lär ju inte vara glada nu, men filmen är ju redan gjord, så inte så mycket att göra då. Den var hemsk och stark och fin och sorglig. Även riktigt rolig ett tag. Klart sevärd, fast den visas nog inte på så många ställen tyvärr. I Stockholm visas den på en fristående biograf, men det var fullsatt så det är ju alltid positivt!
När jag såg filmen tänkte jag konstigt nog med sorg i hjärtat att nu kommer jag ju aldrig få åka till Iran. Jag ville faktiskt verkligen det, pratade med Arash mamma om det flera gånger. Visst, jag hade ju fått klä mig annorlunda och täcka håret under tiden jag var där, men det verkar vara spännande och lite farligt och jag hade så gärna velat uppleva en kultur som är så otroligt olik vår egen. Med den kontakten hans familj har där hade jag ju fått se det från insidan också, inte som turist på samma sätt. Men så är livet. Allt blir inte alltid som man tänkt eller förväntat sig. 


Men till något annat. Alltså, Laleh. Hur fantastisk är hon? Det enda negativa med gårdagens avsnitt av Så mycket bättre var väl att alla de andra förstörde hennes låtar och hon inte sjöng själv. Hon verkar vara så himla snäll och mysig, en observatör. Jag gillar henne! Och speciellt Snö, synd att e-type massakrerade den totalt. Och jag har väldigt svårt för Mikael Wiehe. Han är skitjobbig rent ut sagt.



Och sist:
Bilder från min lilla promenad innan runt Kungsholmen. Ja, den är min favoritpromenad eftersom jag bor för långt från Djurgården just nu, även om det inte är på långa vägar så fint.
Utsikt över Lilla Essingen där jag bodde i somras.
Nästan mörkt. Kungsholmen till vänster och Söder till höger.
Måne över Söder.
Rådhuset by night.
Vaknade i morse med Bruno Mars the Lazy song på hjärnan, men det ville sig inte riktigt utan blev en milslång promenad ändå. Skönt. Även om lazy days inte är fel heller.

Today I don't feel like doing anything
I just wanna lay in my bed
Don't feel like picking up my phone, so leave a message at the tone
'Cause today I swear I'm not doing anything

No, I ain't gonna comb my hair
'Cause I ain't going anywhere
No, no, no, no, no, no, no, no, no

I'll just strut in my birthday suit
And let everything hang loose
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah

Oh, today I don't feel like doing anything
I just wanna lay in my bed
Don't feel like picking up my phone, so leave a message at the tone
'Cause today I swear I'm not doing anything

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar