söndag 15 januari 2012

Japp, det är officiellt. Jag hatar nya Final Cut.

Så igår började jag klippa en video på de 9 första avsnitten i säsong tre av Glee. Först spolade jag igenom alla och klippte ut det jag ville ha. 9 x 45 minuter blev till 38 minuter totalt. Sedan började jag grovklippa mina bilder och då kom jag ner till 30 minuter. Sedan började jag finklippa och har redan 6 minuter som är färdigklippt och har 20 minuter kvar. Jag som tänkte att min video max skulle bli 5 minuter totalt. Jag får nog tänka om. Kill your darlings har aldrig riktigt funkat som koncept hos mig. 
Det längst till vänster är färdigklippt, det andra väntar på sin tur. Har många långa sångnummer i den dock, så där kommer det ju skalas bort många minuter. Eller? 
Freezeframen ovan är från Hot For Teacher. Jag brukar inte gilla Pucks nummer, men denna gillar jag faktiskt!

Credits: http://blablaemgeral.tumblr.com/

Och Final Cut Pro X är fortfarande hemskt och totalt omöjligt att jobba i. Extremt amatörprogram, jag tycker nästan att iMovie eller windows movie maker är lättare. Blä. Det tog mig flera timmar att lista ut hur jag kunde få mer än ett videospår, i vanliga Final cut är det bara att dra klippen dit man vill så lägger de sig där. Enkelt och logiskt. Varför tror de att inte alla vill ha det så?

Bra med FCP X: klippen renderas konstant utan att jag behöver tänka på det.
Dåligt med FCP X: Allt annat.

Jag är inte så effektiv när jag klipper dock, eftersom jag hela tiden hänger på vimeo och letar upp gamla sångnummer som jag blir sugen på att se när jag klipper. Som typ denna, som är den ENDA gången de faktiskt sjungit live och inte playback under alla säsongerna. Ride with me. Jag saknar säsong 1. Allt var så färgglatt och lyckligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar