tisdag 22 mars 2011

Tips från Amanda Schulman.

Igår skrev Amanda Schulman (http://blogg.yourlife.nu/amanda-schulman) som jobbar på mastiff om hur man får jobb i tv-branschen.

"Jag får många mail och kommentarer från er som vill ha tips om hur man får jobb i TV-branschen. Jag hinner inte svara på alla så jag tänkte att jag skriver ett inlägg om det.

Det är svårt att plugga sig till jobb i TV-branschen. Det finns säkert utbildningar och jag är inte rätt person att berätta om dem, men jag tror ändå att man man sedan måste jobba sig upp minst lika lång tid för att bli duktig.

Mitt bästa råd är att försöka söka jobb som produktionsassistent eller söka praktik i en produktion på ett produktionsbolag. De flesta produktionsbolag ligger i Stockholm och heter:

Mastiff, Jarowskij, Meter, Sthlm-Cph, Titan, Baluba, Blue, Endemol, Strix, Snowman

Var ivrig och sök hos produktionschefen eller hos fasta projektledare. Ge inte upp även om de säger att de inte har något för tillfället. Var villig att inte ta något betalt under en produktion. De är oftast inte längre än ett par månader. Sedan när du väl får jobb så ger du allt du har. Då får du säkert jobb sedan för att det letas alltid efter duktiga människor, så är det.

Ta dig tid och jobba i många produktioner och utforska alla tjänsterna. Kräv också av dina chefer att få utvecklingsamtal så du får chansen att säga hur du vill avancera.

Kör hårt och Lycka till!"

Det sjukaste är, och det har vi fått höra hela vår utbildning, är att man måste vara redo att arbeta gratis en tid. Hur knäppt är inte det egentligen? I vilken annan bransch skulle man räkna med att behöva arbeta gratis efter tre års utbildning? Jag hoppas att min praktik är det enda "gratisjobb" jag behöver göra, något annat har man ju inte riktigt råd med...Men annars verkar jag ju redan vara på gång lite enligt henne: praktik på jarowskij, check!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Vasagatan,Falun,Sverige

1 kommentar:

  1. Haha, du är på rätt väg! Men ta rejält betalt så småningom!

    SvaraRadera