torsdag 19 maj 2011

Mina topp fem Taylor Swift-låtar.

Jag väntar på att Mad Men ska buffra och youtubear Taylor. Tänkte bjuda på några av mina favoriter. Först ut är en klassiker, låten jag spelade sönder när jag började lyssna på henne:
You Belong With Me.
Jag älskar den låten. Tror alla som någon gång varit olyckligt kära kan relatera till den faktiskt :)

Sen har vi ännu en relatera-låt, i alla fall för de flesta tjejer kan jag tänka mig. Arash gillar inte alls Fifteen, men jag älskar den. Fast i Sverige är det väl egentligen sixteen, låten handlar om första kärlekar och börja gymnasiet. "This is life before you know who you're gonna be". Fun fact: det är hennes bästa kompis på riktigt som är med i videon och låten: Abigail.

Sen har vi nästa låt: Mine. Den är skönt helt enkelt. Ibland behöver det inte vara mer än så. Och "You fell in love with a careless mans careful daughter, you are the best thing that's ever been mine" säger ju allt. En av de skönaste textraderna någonsin.


Och nyaste singeln: Mean. Den är den mesta countrylåten på nya skivan, den är bra tycker jag. Banjo är alltid skönt. Hon sjunger om alla taskiga människor som finns. "Someday I'll be big enough so you can't hit me, and all you're ever gonna be is mean".

Och mina absoluta favoritlåt med Taylor. Long live, en av de finaste låtarna jag vet. Hon skrev den om sitt band och om fansen. "And for a moment a band of theives in ripped up jeans got to rule the world" samsas med "I had the time of my life fighting dragons with you". När hon sjöng den i Oslo hade jag gåshud över hela kroppen och tårar i ögonen, Long live är underbar.
Finns bara i liveversion, här från Hollywood samma dag som hon släppte skivan. Så fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar