torsdag 20 oktober 2011

Test: Cirkelgym!

Fem minuter efter att passet börjat hade jag glömt bort allt vad trötthet hette. Det var så himla roligt! Så här står det om det på Friskis hemsida: 


Cirkelgym är ett effektivt gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika stationer/
maskiner, under ledning av en instruktör. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 20 stationer med övningar för hela kroppen. Träningen passar alla oavsett om du är van vid styrketräning eller ej.

Instruktören hjälper dig tillrätta med tekniken och peppar dig att orka och ha kul - och är ibland med och svettas tillsammans med dig.



Det var verkligen perfekt träning för mig, man kör en maskin i 45 sekunder, sen flyttar man till nästa, kör den i 45 sek, och det blandas hela tiden med lösa övningar med balansboll, armhävningar, plankan och annat. Jag var helt slut men glad efteråt. Instruktören var väldigt peppande och bra, han hjälpte till, gjorde vissa saker jobbigare och uppmuntrade en att köra hårdare. Motståndet ändrades med bara enkla knapptryck så det gick väldigt smidigt. Jag cyklade därifrån med värkande lår, rygg och ställen jag inte ens visste jag hade muskler på. Men jag var pigg och glad igen, så mission accomplished! Jag älskar endorfinkickarna ett hårt träningspass ger.


Cirkelgym kommer definitivt bli ett stående inslag i mitt nya träningsliv, minst ett pass i veckan! Eller ja, om det går, tiderna bokas upp i samma sekund som de släpps. Det är perfekt för oss som vill gymma, men inte ensamma, så jag förstår att det är populärt. 
Såhär ser cirkelgymmet ut på Friskis & Svettis city i Stockholm där jag tränade ikväll. 

Förresten. Min chef skulle också träna idag. En timme innan slängde han i sig en hel tallrik havregrynsgröt. Jag hade aldrig orkat träna på det! Själv åt jag lunch vid tolv (kasslergratäng), en ganska lagom portion, klockan 16 åt jag 5-6 paranötter, sedan tränade jag efter jobbet och åt middag halv åtta; två grillade kycklinglår, en halv burk kesella med några hallon, pumpafrön och kokosflingor. Mätt och nöjd, jämnt humör och aldrig panikhunger. Påminn mig om att aldrig börja äta kolhydrater igen, jag älskar att må så här bra. 

2 kommentarer:

  1. Vi kommer att starta med det i Halmstad i november:)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt!! Det är en riktigt bra träningsform :)

    SvaraRadera