söndag 16 oktober 2011

Jag och bröd.

Det finns allt godis på den här produktionen. Det finns alltid choklad, alltid kakor, ofta tårta och liknande. Jag har inga problem att stå emot det. Jag kan tacka nej utan större problem. Mitt sockerberoende yttrar sig oftare i andra sorters kolhydrater, till exempel bröd.


Imorse stod jag utanför Ica och köade klockan åtta för att köpa nybakade frallor till teamet. Att sitta i den doften i bilen tillbaka sedan var en ren och skär plåga. Jag älskar bröd, kan lätt sätta i mig en hel limpa utan problem. Och då överdriver jag inte, jag har faktiskt gjort det. När jag väl börjar äta ett riktigt gott bröd har jag oerhört svårt för att sluta. Därför äter jag inte bröd. Samma med chips. Öppnar jag en påse kan jag inte sluta äta, utan jag äter till jag mår illa. "spara till imorgon" finns inte i min värld. Därför äter jag inte heller chips. Eller popcorn, eller pommes. Stärkelserik mat som jag har alldeles för lätt att överäta är uteslutet. Men det är inte ett beroende på samma sätt som med socker ändå, för om jag bara har tillgång till lite bröd kan jag äta och vara nöjd, eller om det inte är så gott (skulle aldrig överäta lingongrova tex) :) så någon gång ibland kan jag här fuska utan katastrofala konsekvenser. Typ om jag äter indiskt, då kommer jag äta lite naanbröd för det är det absolut godaste i världen, men då är det ett aktivt val jag gör. Inget jag äter utan att tänka mig för. Det är det mitt liv handlar om just nu; aktiva val.

Jag äter när jag är hungrig och det är bra så. Det kan låta självklart men för mig är det inte det. Jag ska inte äta för att jag har tråkigt, för att jag är trött, för att jag borde, för att alla andra gör det, jag ska absolut inte äta för att jag är ledsen, inte heller för att jag är glad. Enkla regler styr mitt liv just nu, och jag är gladare än på länge. Jag mår själsligt bättre av att träna, inte bara fysiskt. Jag mår bra av maten jag äter och blir piggare och gladare. Jag har tagit tag i mitt liv.

Mina regler:
1. Ät när du är hungrig och gör bra matval.
2. Träna för att det är roligt och du mår bra av det, gör det aldrig till ett måste.
3. Jobba ständigt med att förbättra ditt liv, rensa ut allt onödigt och gör bara det du verkligen vill.

Enkelt eller hur? Dessa regler ska hjälpa mitt att uppnå mitt mål som är bättre hälsa, att trivas med mig själv och min kropp och vara en gladare, piggare och trevligare person.



- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer: