fredag 14 oktober 2011

Ska jag eller inte?

Jag är så kluven. Samtidigt som allt jag lärt mig det senaste året om hur socker påverkar oss och sådant finns kvar i mig, så säger min hjärna till mig att nu när jag tränar så ska jag äta frukt, jag ska äta fullkorn, jag ska äta kolhydrater fast nyttigt. Men vad är egentligen nyttigt? Jag vet ju att insulinhöjningen ett äpple ger inte är bra, då kan man nästan lika gärna dricka en cola i sockermängd. Ja, det är samma sorts socker.


cola 10,9g kolhydrater/100g. 
4.0g sackaros, 3.4g fruktos, 3.5g glukos
äpple 8,1g kolhydrater/100g
2.4g sackaros, 4.3g fruktos, 1.4g glukos


Men samtidigt så tror jag någonstans långt inne att det ändå är bra med kolhydrater när man tränar. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta typ. Men jag ger det fram till jul så som jag äter nu, får jag inte de resultat jag önskar då kan jag prova mig fram och se vad som funkar.

Mat jag äter nu: mycket ägg, smör, kött, kyckling, broccoli, brysselkål, haricot verts, ostar, kesella, lite creme fraiche och nästan ingen grädde. Jag försöker dra ner på mjölkprodukter, det går ganska bra, men ibland blir det en sås på creme fraiche eller lite kesella till frukost/mellanmål. Grädde blir det ingen alls för tillfället, då jag har en stark tendens att överäta det. No good. 



Men helt ärligt, ibland saknar jag en god frukost som inte bara består av ägg. Typ denna, jag börjar seriöst dregla av en tecknad bild:
Men som sagt, jag ger det till nyår, sen får jag utvärdera och antingen se att jag gjort rätt eller tänka om. Har ju inte ens hållt på en vecka, då går det ju inte riktigt att se något :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar