onsdag 15 december 2010

Dag 25 - Länder jag varit i och resor jag gjort.

Det var egentligen ett annat tema idag, men det var tråkigt, så min syster kom på detta.


visited 16 states (7.11%)
Create your own visited map of The World

Jag har inte sett så mycket tycker jag. Jag önskar att jag får se mer, jag vill uppleva hela världen. Att resa, uppleva, smaka, se och förundras är det bästa jag vet. Alla dofterna i nya länder, språket och byggnaderna. Se stränder, storstäder och kyrkor. Jag älskar städer, åker hellre till en storstad än ligger på en strand i två veckor. Jag älskar att shoppa i små gränder och hitta souvenirer. Köpa turisttröjor och skicka vykort - jag älskar att vara turist! Vissa vill bara smälta in, men jag vill inte det. Jag vill inte höra till, jag vill stå ut och se det från en utomståendes perspektiv.

När jag var liten reste vi inte så mycket, men jag har ändå sett i princip varenda millimeter av Danmark. Vi var på alla möjliga nöjesland både där och i Tyskland, vi åkte färjan till Finland och vi har även besökt varenda nöjesland och utflyktsmål i hela södra Sverige. Vi har haft roligt ihop, jag tyckte väldigt mycket om att resa med min familj när jag var liten. Det gör jag i för säg fortfarande. När jag var tolv år åkte jag på konståkningsläger till Brno i Tjeckien utan mamma och pappa. Det var ganska traumatiskt, jag hade väldigt mycket hemlängtan till en början, tills vi färgade håret allihop. Jag hade alldeles vitblont hår och tonade det mörkbrunt. Det satt som berget och jag har aldrig fått tillbaks min naturliga färg efter det.

När jag gick i 1:an på gymnasiet åkte vi till England och hälsade på min moster i Plymouth. Det var himla roligt, jag såg hela Londons tunnelbanesystem innan vi tog tåget söderut. Det var en skojig resa, det var första gången jag verkligen upplevde en annan kultur på det sättet, och dessutom nästan en av de första gångerna jag flög. Som jag kom ihåg i alla fall. Året efter det flög vi till Madrid för att gå på min kusins bröllop i Ávila norr om Madrid. Jag fyllde sjutton år, brände sönder min axlar, shoppade och drack en massa vin samtidigt som mamma och pappa satt några bord bort och inte kunde göra något alls åt saken. Ha.

Samma sommar åkte jag till Roskildefestivalen för första gången, sjutton år och hade precis gått ut ettan. Jag dansade, skrattade, drack lite öl, umgicks med mina vänner och hade en fantastisk vecka. Jag träffade en Senegales som jag blev kompis med, jag hade ju trots allt hejat på Senegal i fotbolls VM året innan till alla andras bestörtning. Fick en fotbollströja av honom som minne, vilken lycka!Året efter fyllde mamma 50 och vi åkte till Cypern hela familjen. Min första och enda charter. Det var en jätterolig vecka, jag åkte flyggrej långt upp i luften, vi åkte bananbåt och hyrde mopeder. Åt massa god mat och jag blev lite lite brun.

När jag var 20 år åkte jag och Emma till Dublin för att hälsa på Thomas som flyttat dit. Jag tyckte egentligen inte alls om Dublin, fast ganska roligt hade vi ändå. Dessutom bodde Jennifer lämpligt nog på Irland då, så hon kom och hälsade på också. Jag drack min första Starbucks och faktiskt inte en enda Guiness. Däremot handlade jag en resväska full med kläder på Pennies.

Samma sommar åkte jag till USA, men det har jag nog sagt tillräckligt om. Där besökte jag New York City, några småstäder i New Jersey, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas och San Diego. När jag kom hem år 2007 åkte jag ingenstans på väldigt länge, tills jag i påskas var i Riga med lite skönt folk. Det var en fantastiskt rolig resa! Vi åkte båt, jag blev lite sjösjuk, vi drack drinkar i Rigas finaste bar och åt en himla massa pizza på alla tider på dygnet. Sen åkte vi hem och jag gungade i fem dagar.Sen självklart tågluffen. Amsterdam, Paris, Barcelona, Rom och München på tre veckor. Undra vilken resa som ska kunna slå den. Jag längtar efter att få slå den!

1 kommentar:

  1. Och du som säger att du inte har rest så mycket...

    SvaraRadera