fredag 10 december 2010

Dag 20 – Den här månaden.

Tråkigt tema! Kör därför:

Dag 20 - Mina djur.


När jag var liten hade jag och min syster varsin kanin. Min hette Tusse, var helsvart och väldigt tråkig. Ibland på somrarna hade vi dem i koppel, men de satt mest stilla och åt gräs. När vi flyttade in till stan fick de flytta till en gård utanför Halmstad och that was it ungefär. Jag kan inte påstå att jag kände något speciellt band till Tusse tyvärr.

Några år senare var min högsta dröm att få en mus eller råtta. Jag tyckte och tycker fortfarande att det är väldigt fina djur, men trots att det stod med på önskelistan både till jul och födelsedag fick jag aldrig någon. Visserligen stod ju tatuering med också varje gång från att jag fyllde 10, fick aldrig någon sån heller. Taskmörtar.

Så länge jag kan minnas har min mamma velat ha en hund. Helst en pudel, för det hade hon när hon var liten. Perry the poodle. Pappa har aldrig velat ha någon, så mammas dröm var mest att sitta på blocket och titta på alla små söta hundvalpar. En dag fick hon syn på en så söt hund hemma i kvarteret, och efter det kombinerade hon sökningar på pudlar med sökningar på lagotto romagnolos. Och en dag så låg det en lagotto från Halmstad ute på blocket, inte en liten valp utan en tio månader gammal lagottoflicka. Inte vilken som helst heller, utan just den söta hunden som bodde i närheten av oss.
Bild 1: Min första bild på Hvita, hon tigger mat som vanligt, bild 2: korgen var lite liten tyckte hon. Bild 3: också typisk tiggarposition, på mig denna gången. Bild 4: hon tar den största platsen i sängen, gamla lägenheten i Falun.

Det tog inte lång tid innan mamma och pappa kommit överens om att ringa och några veckor senare hade hon flyttat in hos oss istället. Jag har alltid varit rädd för hundar, eller ja, alla djur större än kaniner egentligen, men Hvita flyttade direkt in i mitt hjärta. Hon drar i kopplet när vi är ute och går, hon blir galen när hon ser tennisbollar, det bästa hon vet är att bada i lera och hon älskar chips mer än något annat. Men hon blir överlycklig när jag kommer hem efter att ha varit borta länge, hon lägger sig för att sova på min säng och tar upp all plats, när hon är lycklig gnäller hon och grymtar och hon är så otroligt charmig. Jag kan inte tänka mig hur det skulle vara att komma hem till mamma och pappa nu för tiden utan att hitta min älskling där, min finaste Hvitosaurusen.
Jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag skulle älska en hund så mycket som jag älskar henne, hon är världens bästa hund.

1 kommentar:

  1. Hon längtar till jul nu eftersom du ska komma hem :)

    SvaraRadera