tisdag 7 december 2010

Dag 19 – Detta ångrar jag.

"Forget regret or life is yours to miss."

Min stora regel i livet är ju att aldrig göra något som jag ångrar. Och då menar jag inte att jag undviker eller låter bli att göra saker, snarare tvärtom. Det värsta jag kan tänka mig är att när jag blir gammal tänka "om jag bara hade". Det hade varit ånger för mig. Därför gör jag saker jag vill, när jag vill dem, fast självklart med hänsyn till andra.

Att till exempel inte tatuera sig för "tänk om man ångrar sig" är helt obegripligt för mig. Vadå ångrar sig? Varför skulle man göra det? Jag sitter hellre på ålderdomshemmet med rynkiga tatueringar och en mängd berättelser än med vanlig rynkig hur och "tänk om jag också hade vågat".
När jag var arton år gick jag fram till en person och sa precis vad jag tyckte och tänkte om den. Det var jobbigt, men jag vet att jag hade ångrat mig om jag inte gjort det. Det var ju bra saker då, och personen blev otroligt glad. När jag kom hem från USA skrev jag ett mail till min sociologilärare och berättade hur mycket hon påverkat mig och tackade för allt hon gjort. Hon blev också jätteglad och jag fick ett långt mail tillbaka. Att säga hur mycket man uppskattar någon är svårt att göra ibland, men den som får höra det blir oftast så glad att det är värt det. Tänk om något skulle hända, det skulle vara jobbigt om personen inte vetat vad man tyckte om den.

So don't be afraid to make mistakes, to stumble and fall,
because most of the time the greatest rewards come from
doing the things that scare you the most.
Maybe you'll get everything you wish for.
Maybe you'll get more than you ever could have imagined.
Who knows where life will take you.
The road is long and in the end, the journey is the destination.


Så strunta i att ångra saker. Gör de bara, oavsett hur jobbigt, obekvämt och pinsamt det känns. Strunta i om du egentligen inte har råd att åka på den där resan, gör det ändå - saker och ting löser sig alltid. Vänta inte på att livet ska hända, det händer just precis nu. Dröm stort, allt är möjligt om man verkligen vill.

Men viktigast av allt: ångra ingenting! Motgångarna är det som gjort dig starkast, och dina så kallade misstag är förmodligen det som format dig till personen du är. Våga chansa. Våga drömma. Våga leva.

"Regret for the things we did can be tempered by time; it is regret for the things we did not do that is inconsolable."

2 kommentarer: