lördag 11 december 2010

Dag 21 – Ett annat ögonblick.

Ännu ett USA-ögonblick här. Det var dagen efter jag anlänt i Los Angeles och allt kändes fortfarande helt overkligen. Bodde i Northridge på California State University Northridge, även känt som CSUN. Annars är det mest känt för den enorma jordbävning som hade sitt epicentrum mitt i Northridge år 1994. Första dagen på skolan fick vi därför "så här gör ni när det blir jordbävning". Inte om. När.

Den 31 juli 2006. Det gick en guidad busstur från CSUN till det riktiga Los Angeles, och vi skulle få se The Grove, Rodeo Drive och Hollywood blvd bland annat. Det var så otroligt häftigt att gå på Rodeo och låtsas vara Julia Roberts, fast vi vågade visserligen inte ens gå in i butikerna. Tror inte ens jag skulle haft råd att köpa en påse från någon av de butikerna. Sedan fortsatte resan och till slut närmade vi oss. Först såg vi Grauman's chinese theatre, sedan Kodak Theatre och där fick vi hoppa av. Vår guide pekade åt oss att "gå dit så får ni se" och vi gick såklart ditåt. Då såg vi det. Där långt i fjärran låg den, Hollywood-skylten. Helt plötsligt sprang jag.
(ni kan klicka på bilderna, då blir de större. It's like magic!)

Sprang uppför trappor, allt för att komma närmare. Mitt hjärta slog i 110 km i timmen och jag blev nästan kallsvettig av lycka. Hollywood-skylten!! Jag kommer inte ihåg hur länge vi stod där och tittade, men jag kommer ihåg känslan av overklighet. Det är ett ögonblick jag alltid kommer komma ihåg.

1. Bästa skådespelaren någonsin! 2. Utanför Kodak Theatre. 3. Jag har typ lika stora händer som Marilyn Monroe. 4. Ingången till Kodak, på ljuspelarna står alla filmer som någonsin vunnit "bästa film" på Oscarsgalan.

När familjen kom på besök i mars 2007 var vi såklart också där och tittade.

1 kommentar:

  1. Hahaha, Kommer du ihåg de ryska brudarna? De sprang oxå, fast inte för att de såg skylten, utan för att börja sin jakt på rika män att gifta sig med. Hahaha.Det kanske inte var så riktigt, men typ. Å jag som nästan hade glömt bort dem! Hihihihihihi.

    SvaraRadera