måndag 29 november 2010

"Hade det varit typ år 1000?"

Ibland funderar jag på hur livet hade varit utan allt man är så van vid att leva med. Tänk om det inte hade funnits datorer eller internet, eller om det inte funnits mobiler. Hur gjorde man innan internetbanker fanns? Jag har ju sett mängder med girobetalningar på posten, men hur gör man egentligen?

Och innan man alltid kunde ringa eller smsa någon, hur meddelade man sig? Om man skulle bli sen eller bara behövde få hjälp med något och inte befann sig i närheten av en telefon? Och mat! Behövde man ha hur många kokböcker som helst innan för att kunna laga mat? Jag säger då det, jag hade aldrig klarat av att laga en kalkon i ugn förra veckan om inte internet funnits. Och då ringde jag ändå både mamma och pappa med frågor flertalet gånger. Från min mobil såklart. Samtidigt som jag surfade både från den och från datorn. Samtidigt oftast, tiden räcker inte till för att orka vänta på mitt 10mb bredband.

Jag kommer ihåg när vi hade ett 56k modem och man satt och laddade hem låtar från Napster, innan det blev olagligt självklart. Mhm. Det tog flera timmar för en enda låt, och sedan lyssnade man på den på repeat i någon timme innan nästa var klar. Timmar för en liten låt! Nu tar det bara några minuter för en hel film! Inte för att jag vet något om det förstås...Och kommer ni ihåg att man bara fick surfa efter kl 18 på kvällen för då var det billigare? Haha, vilka tider det var... för typ 10 år sedan.

Tänk vad snabbt tiden går. Helt bisarrt.

(wow, nu fick jag en känsla av att vara flickan som jag spelar i Arash film på riktigt. Han är fortfarande inte klar med den, han är aldrig nöjd, men så fort han är klar lovar jag att lägga upp den. Om han låter mig så klart. Och ja, trots att jag är med i den. Lite självdistans får jag ha!)

1 kommentar:

  1. Tack vad gullig du är! Vet att du kommenterat tidigare, det var så jag hittade hit när jag började läsa :) Läser ofta men är tyvärr sämre på att kommentera!

    Min tanke är att fortsätta blogga såvida jag hinner med och känner att det fortfarande är kul, och med kommentarer som din så kan det ju aldrig bli tråkigt! :)

    Tack! kram

    SvaraRadera