fredag 26 november 2010

Black Friday.

Thanksgiving alltså. Here we go!

Kalkonen köpte jag dagen innan och tinade, på morgonen tog jag ut den från kylskåpet, perfekt tinad. 4,35 kg tung.

Sedan gick jag till stan för att köpa en köttermometer på Clas Ohlsson. De satte upp lampor i granen på torget, fint.

Så jag gick hem och klädde vår "gran" haha. Tyckte den blev fin.

Glitterkula!

Kalkonen. Det var lite äckligt att halsen och inälvorna låg i den, men jag överlevde. Sen dränkte jag den i smör, kryddade med salt, peppar och rosmarin och stoppade den full med äppelbitar, katrinplommon och citronskivor. Under den hade jag en panna med hönsbuljong och lite mer katrinplommon för att såsen skulle bli god. Klockan 14:30 stoppade jag in den i ugnen.

Rent och fint hemma. Arashen är söt...

...och ska spela fifa. Såklart. Jag satte upp min coin collectors-map i vardagsrummet, vi hade ju en amerikansk dag.

Klockan 17:50 kom kalkonen ut ur ugnen, med en perfekt temperatur på 82 grader. Kände mig lite stolt, hade trots allt öst den varje halvtimma sedan halv tre.

Jams! Först kokade jag sötpotatis som jag sedan mosade i stora bitar med smör och kanel. På med massa marshmallows och in i ungen tills de fått färg. Servera direkt!

Maten! Kalkon, potatismos, gravy gjord på buljongspadet, grädde och soya, jams och julmust. Lite svenskt där ändå.

Och sedan: amerikansk äppelpaj! Den smakade som en blandning mellan pepparkakor och glögg, men var riktigt god!

Till pajen serverades det vaniljglass. Mumsigt!

Och när vi skulle sova var det kallt. Och klockan var inte så mycket, har bara inte orkat ställa om den. Den går typ 1 timme och 15 minuter fel. Äääähh.


Men nu är det över. Skoj var det, jag har aldrig förr lagat en sådan stor måltid. Nu har jag och Arash kalkon i några dagar framöver, nice. Och alla gillade det, eller de sa att det gjorde det men eftersom alla åt typ 2-3 portioner var så litar jag på det. Speciellt jamsen försvann på en sekund, hade nästan kunnat göra dubbelt så mycket.

1 kommentar:

  1. Är så imponerad av att du har blivit så huslig! Ser riktigt gott ut :)

    SvaraRadera