onsdag 8 juni 2011

The Food Revolution.

Just nu läser jag boken Matrevolutionen av Dr Andreas Eenfeldt som driver bloggen kostdoktorn.se. Jag skrev om den för ett tag sedan, och den är så intressant! År 1984 förklarade någon amerikansk forskare krig mot mättat fett och sa att det är det som gjort amerikanarna så feta. Fettskräcken tog fatt och nu, 27 år senare är de fetare än någonsin och antalet diabetiker har stigit från 30 miljoner år 1985 till 285 miljoner år 2010. Fett är inte farligt, socker däremot! Där snackar vi gift. Mycket intressant. Turligt nog är jag uppväxt med en välinformerad mamma och har ätit riktigt smör och grädde hela mitt liv, därför är det inte speciellt svårt för mig att göra det nu heller. Ingen fettskräck här inte :)

Och så berättade han om blodsocker, och det var riktigt intressant, så nu har jag beställt en gratis blodsockermätare på nätet. Jag har ju inte diabetes, men jag tycker att det kan vara intressant att testa ibland och se hur det står till med mitt blod helt enkelt, efter måltider och sånt. Den levereras inom två veckor hem till Halmstad, roligt! Jag älskar prylar, hur udda de än är...

Förresten, lite trivia såhär på onsdagskvällen, visste ni att margarin är gjort på samma bas som skokräm? Sen färgar de det gult så att det ska påminna lite om smör. Mumsigt va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar