fredag 10 september 2010

LCHF-muffins.

Haha, detta börjar visst bli en renodlad LCHF-blogg. Men jag måste dela med mig av ett recept jag gör just nu, ägg- och baconmuffins som passar till frukost eller mellanmål.

Ägg och bacon muffins - 12st

  • 10 ägg
  • 1 dl vispgrädde
  • 200 g riven ost
  • 2 pkt bacon
  • peppar
Jag har även i 1 krm bakpulver, 1 msk linfrön och 0,5 msk fiberhusk (finns hos hälsokosten). Jag gjorde även sex muffins med bacon och sex stycken med salami.

Blanda ägg, grädde och ost. Klipp baconet i små bitar och stek.

Blanda baconen med äggröran, peppra.

Häll sedan smeten i muffinsformar, jag använde en teflonform men rekommenderar att man har pappersformar i så slipper man att smeten fastnar.
In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter.


De står just nu inne och jobbar i ugnen, hoppas de blir goda! Har bara läst lovord på sajten jag hittade dom, blir de goda är de perfekta att ha med i matlådan till helgen. Det känns så konstigt att äta så mycket fet mat, men som det står överallt, samhället har ju försökt "fettskrämma" oss, det är därför det till en början känns konstigt. Själv mår jag superbra av att äta så här och kan just nu faktiskt inte se mig gå tillbaks till att äta lika mycket socker som jag gjorde innan någonsin. Fast visst, att inte få äta lite av smeten på chokladmuffinsen igår kändes konstigt, men samtidigt var jag inte så jättesugen. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar