tisdag 14 september 2010

LCHF-kex.

Jag gjorde precis de där LCHF-kexen. De var helt okej! Verkligen en ersättning för vanligt bröd eller knäckebröd. Men de är väl inte världens mest smakrika, så då är det extra bra att vi LCHF:are ska äta mycket pålägg. Det är ju ändå det som är det godaste! Mums! Perfekta bröd/kex att ha med sig som mellanmål till skola eller jobb.

Ingredienser
30 g mandel
30 g linfrö
20 g sesamfrö
5 g fiberhusk
2 ägg
2 msk smält smör
Flingsalt

Kör fröna i mixern till mjöl. Blanda detta med ägg, smält smör och flingsalt. Klicka ut smeten med en matsked och platta ut så tunt det går.

Grädda i 150 grader ca 20 min, låt de torka i ugnen på eftervärme.


Se verkligen till att platta till, trots att degen blir typ som gröt. De flyter nämligen inte ut när de bakas. Goda med massa smör och ost! :)

17% protein
81% fett
2% kolhydrater

Degen till kebabbröden står och jäser nu och pannkakorna gjorde jag till frukost. De tog lååååång tid att grädda bara och blev lite svårvända. Aja, jag tyckte att de var goda i alla fall och Arash åt han med. Fast han är ju inte världens kräsnaste ;) sötgrisen.

Imorgon är vi också lediga! Vad ska man göra då...? Hmm, baka lite mer kanske? Jag är knäpp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar