torsdag 16 september 2010

Äkta Vara & Den hemliga kocken.

När jag åkte från Halmstad skickade mamma med mig böckerna Den hemliga kocken och Äkta vara för att att jag skulle läsa dom. Jag har precis avklarat den första nu och börjat på den andra och det är riktigt skrämmande läsning. Dessa böcker borde vara obligatorisk läsning i skolan! Han berättar om allt skit de stoppar i mat; hur de gör skinka, margarin, lättprodukter och så vidare. Lättprodukter kostar oftast mer för de verkar "hälsosamma", men de är sjukt mycket billigare att tillverka för då slipper de ju använda den riktiga råvaran utan kan istället lägga i all möjlig kemisk skit för att ge den en lägre fetthalt.

Och visste ni att enligt jättemånga studier så väger oftast de människor som äter äkta varor mindre än de som äter light, alltså äter fullfet mjölk, smör, fil, yoghurt (inte de söta!), grädde, creme fraiche och sådant. Skippa lightprodukter, eller läs i alla fall innehållsförteckningen nästa gång. Jämför med den riktiga varan. Alldeles för många E-nummer, stabiliseringsmedel, antioxidantmedel, förtjockningsmedel, smakförstärkare och aromämnen. Saker som allt mindre än äkta 40% vispgrädde innehåller, till exempel matlagningsgrädde, mellangrädde, mini-mat och liknande. Och margarin! Herregud. Det utvinns av olja, bensin och annat skit och färgas och behandlas med jättemånga ämnen för att det ska likna smör. Vilket det verkligen inte är. Ät bregott. Gör de ba.

Och bröd ska vi inte ens tala om! Herregud! Tur att jag lagar mitt eget och att Arash bara äter knäckebröd. Tänker man efter så är det ju helt ologiskt att ett vanligt bröd ska innehålla över 25 ingredienser när ett man bakar hemma innehåller max 5. Resten är skit. Uääh, blir illamående. Ett riktigt bröd ska väl inte kunna hålla i över två veckor va?

Arash kommer nog göra slut med mig haha. Han kommer bli tokig om jag ska börja vända och vrida på varenda etikett på Maxi för att egentligen se vad de stoppar i maten jag äter. Men det kan det väl vara värt? Forskning har till exempel visat att barn kan få ADHD och sådant av att mammorna äter mat med tillsatser i under graviditeten. Aspartam som finns i alla lightläsker och fun light bland annat kan ge cancer. So, äkta vara eller? Synd att inte Citygross ligger närmare...

1 kommentar:

  1. Håller med om att ALLA borde läsa de böckerna!

    SvaraRadera