söndag 13 juni 2010

Paris dag tre, dag fem på resan.

Vi tog sovmorgon imorse. Det var välbehövt! Sedan köpte vi varsinn baguette (when in france...) som vi åt på tåget till stan. Vi hoppade av vid la tower de eiffel, så jäkla stort! Det känns konstigt att det finns på riktigt, har ju bara sett det på film och bild innan. Vi tog tusen kort och försökte räkna ut hur vi skulle ta oss upp snabbast och billigast. Vi kom fram till att vi skullle gå upp för vi gick ju inte tillräckligt i trappor igår liksom. Dock får man bara gå tvåvåninga, sen måste man åka hiSs. Ganska skönt dock, det var nog med trappor! Väl uppe darrade benen rätt rejält, men Gud vilken stad Paris är! Så himla stor och fin. Väl nere igen så hade Algeriet precis spelat i vm och det var massa alger (?) under tornet som förde ett himla liv. Så precis när vi kommit ut och skulle beställa fika (crêpe och våfflor!) så blev det ett himla liv och folk sprang tårögda med tyg framför munnen därifrån. Jag förstod inte vad son hände förrän jag kände smaken i munnen och det började sticka i näsan och ögonen. Polisen hade kastat ut tårgas under Eiffeltornet, mitt bland alla turister. Vi fick skynda oss därifrån, läskigt. Vi gick runt lite på gatorna och hittade en dam som gjorde crêpes så vi köpte där istället. Så gott! Med nutella såklart.

Sen satte vi oss på en parkbänk, arash somnade i mitt knä lilla sötnosen. Vi gick såsmåningom mot champs ellysees igen och åt middag. Jättegott!! Sen åkte vi hem, vi börjar lära oss tunnelbanan riktigt bra nu! Väl hemma köpte vi lite grejer i den lokala affären (1,5 liter vatten för 1€ till skillnad från 50 cl för 3€ i centrala Paris) innan vi gick till hotellet. Imorgon så åker vi tidigt till Barca och det tar månhga timmar. Men det ska bli så roligt, vi längtar båda två! Är så glad att arash ville åka med på denna resa, han är världens bäst reskamrat :)

Vi hörs i barcelona nästa gång!

3 kommentarer:

  1. Och jag är så glad att han är med, det känns tryggt. Hälsa Barcelona från mig och säg att jag kommer en dag:) Kram

    SvaraRadera
  2. Algerian? Algman? Algsk?

    SvaraRadera
  3. Det är alltid så mycket dramatik där du är! ;) Låter som ni har det härligt. Själv är jag helt död efter en helg i Göteborg. Härligt men jobbigt... Hade svårt att komma upp i morse men nu är jag på jobbet igen.

    Lite bilder snart kanske..?
    Kram

    SvaraRadera