lördag 13 mars 2010

Den goda människan i Sezuan.

Igår var det dags för min egentligen första grej på denna kursen. Jag skulle vara scripta på Dalateaterns föreställning Den goda människan i Sezuan. Tidigare i veckan har jag och min bildproducent Suzanne gått igenom hela föreställningen och bestämt kameravinklar och när det skulle klippas. Allt detta hade jag skrivit upp i manuset och jag hade även gjort kamerakort till fotograferna med bildnummer, vilken typ av bild de skulle ha och sådant.

Så efter lite riggande, lite greek food och många djupa andetag var det showtime igår. Om jag får bedömma min egen prestation tyckte jag att det gick mycket bra! Jag kanske läste fel en gång, men annars klippte jag någorlunda rätt och dessutom sa Arash sen att han tyckte jag var jätteduktig och att han var stolt över mig. Visserligen måste han väl säga sånt eftersom vi är ihop, men ändå! Alla var superduktiga, speciellt kameramännen som oftast lyckades pricka rätt skådespelare trots att de aldrig sett föreställningen förut. Och att vara scripta på något sånt här kändes helrätt! Man måste hålla sig lugn, man måste ha stenkoll vad på alla andra ska göra och vad man själv ska göra och samtidigt hinna följa med i manuset och säga till vilken bild och vilket kameranummer som kommer härnäst. Nämen jag gillar inte alls att vara i kontroll....

Och ikväll kör vi igen då. Vi ska först kolla igenom det inspelade från igår och se vad vi missade, sen filmar vi om och försöker få med det denna gången istället. Skoj! Och som Arash sa igår, "fan vad sjukt att vi ska jobba med sånt här sen!" Jag håller med, detta känns ju mer som en extremt rolig hobby, inget som det är meningen att man ska kunna jobba med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar