fredag 9 april 2010

Riga Baby!..eller var är Paul?

Så, Riga alltså! Det var riktigt, riktigt roligt! Tyvärr hade vi inte jättetur med vädret, men det gjorde inte så mycket.

Här är jag och Tobbe på tåget ner till Stockholm. Oj, konstigt att skriva NER till Stockholm. Vi hade nästan en hel vagn för oss själva, skönt!

Jättesöt bild på mig när vi stod och skulle checka in till båten. Vi åkte med Romantika och sov i pyttesmå rum med jättesmala våningssängar. Kändes lite Titanic. Vi åt buffén på båten på kvällen, efterrättsbordet var helt fantastiskt gott! Sedan spelade vi lite (Arash vann 700 kr), tittade på någon brasiliansk show och sedan hängde vi i hytterna och spelade kort och drack öl. Vi satt med dörren öppen för det var så varmt, och helt plötsligt kommer det en stor ryss in i hytten och stänger dörren. Han var skitfull och fick fram att fyra personer jagade honom och skulle döda honom. Efter en stund lyckades vi äntligen få ut honom igen, superläskig person!

På morgonen anlände vi till Riga och Hello 80-talet! Hockeyfrillor och sådant härligt. Vi gick till hotellet som var långt över förväntan. Riktigt fint och fräscht! På dagen gick vi och åt och sedan vilade vi innan det blev förfest på kvällen.

Gerda anländer med en liter vodka.

Arash chillar i fönstret på vårt rum.

Tobbe, Josephine och Gerda i våra sängar. Efter att vi festat en stund kom vi vid 23-tiden på att vi var hungriga. Hotellet hade ingen matservering så sent, så vi begav oss ut i Riga. Efter att ha irrat runt en lång stund kom en gammal gubbe och sa att han kunde visa oss till en pizzeria. Vi trodde ju att han skulle döda oss och stjäla våra organ, men turligt nog visade han oss bara till maten. Han fick en hög mynt och vi fick våra pizzor på ett superskönt ställe som hette CiliPica. Vår servitör var jätterolig och pizzorna goda, så vi var nöjda.

Dagen efter i hissen ner. Detta var på fredagen och denna dagen gick vi runt på stan, shoppade lite och såg oss omkring.

Både jag, Arash och Paul letade efter converse. De var dock inte lika populära som i Sverige, och de fanns inte alls i tjejstorlekar. I varenda affär vi kom in till frågade jag efter min storlek, men fick nej överallt. I Lettland ska man som tjej tydligen bara ha högklackat. Arash och Paul fick köpt ett varsitt par dock, till ungefär halva priset mot i Sverige.

På en restaurang i något köpcentrum i Riga. Jag åt lamm, det var ruskigt gott och kostade typ 100 kr. Det var det dyraste jag åt under hela resan, en pizza kostade typ 20-30 spänn.

Himmelriket! Precis jämte hotellet låg en affär som hette The Donut lämpligt nog. Dessa fyra munkarna kostade 15 kr. Tillsammans alltså, inte styck. De var underbart goda, hade lätt kunnat leva på dom.

Sista kvällen var vi på en bar som hette Sky Bar (se tidigare inlägg för bilder) och festade. Finaste baren i Riga typ och drinkarna kostade 50 kr och ölen typ 25. Vi festade där till tretiden, då gick vi vidare till Cilipica igen. Ett under att vi inte blev utkastade, vi var något berusade allihop (skyller på sista vodkashoten). Dessutom försökte Jossan betala med en rysk tjugolapp, något som inte uppskattades av personalen. Vi kan väl inte skilja på pengarna heller, de såg ju likadana ut! Hur som helst, dagen efter skulle vi åka hem så vi gick och chillade på detta supermysiga tehus först. Exakt ett sådant ska jag äga när jag blir gammal!

Tobbe, jag och Jossan på tehuset.

Sedan åkte vi hem. Ganska odramatiskt. Eller inte för mig, mitt huvud blev lite konstigt av båtresan och jag har nu gungat mig fram i fem dagar. Aja, det känns bättre idag så det går nog snart över! Hur som helst var det en mycket lyckad resa, repris nästa påsk!

Mest sagda fraser i Riga: "Ipod!" "Var är Paul?" och "Eller hur? Or how?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar