söndag 26 maj 2013

Söndag.

Söndag är vanligtvis min "fixa hemma dag", idag var inget undantag. Vaknade 08:15 vilket var positivt! Så länge brukar jag inte sova... förstår inte vad som hänt med mig, men så är det! Enda gången jag kan sova längre är när jag är hos mamma och pappa, tonårshormonerna slår väl in igen.

Hur som, inledde med att gå till Kista Galleria för att hämta skor som varit på lagning. Gick genom Rinkeby. Antal utbrända bilar jag såg: 0. Anyway, hämtade skor, gick hem, tvättade, påbörjade veckans matlådeprojekt.

Såhär ser mitt kylskåp ut för övrigt.
 photo null_zps678fe55a.jpg
Överst: smör. Och lite mer smör. Och en skål med pannbiffar i.
Sedan: Kött. Jättemycket kött. Mer om det nedan.
Efter det: En låda ägg- och baconmuffins. Ägg. Mer smör. 3 ekonomipack bacon.
Nederst: Dadlar. En låda med okänt innehåll. Sallad. Spenat.

Jag beställde ju kött för några veckor sedan, och i torsdags kom det äntligen! 10 kilo ekologiskt, gräsuppfött nötkött. All nötfärs ligger redan i frysen, men det andra ska götta sig i kylskåpet till bäst före dag innan man fryser in det. Jag gjorde pannbiffar häromdagen, herregud vilken skillnad. Jag tog ut färsen ur förpackningen och formade biffar. Inget mer, förutom kryddor då, behövdes. Smakade fantastiskt dessutom och de höll sig bättre än någon annan färs jag stött på under tillagning. Är det så här kött ska bete sig alltså? Who knew...

Men idag var turen kommen till högreven! Titta så fint det står på. Hej Christer, nu ska jag äta din kviga.
 photo null_zps06e43025.jpg

Jag skar upp köttet, stekte det lite med lök, hällde på vatten, oxfond, tomatpuré och kryddor och så fick det koka i sisådär 2,5 timme. Sedan gjorde jag lite blomkålsmos till det.

Jag kan utan att skämmas för det påstå att det kan vara bland det godaste som någonsin lagats av mig. Köttet var så mört att det föll isär, såsen var helt sjuk och blomkålsmoset var perfekt till. Och denna fantastiska mat får jag nu äta som matlåda tre gånger denna veckan. Jag förstår inte varför vissa kollegor "tycker synd om mig" för att jag aldrig går ut och äter på lunchen. Det är ju jag som tycker synd om dom... (fast jag var ute med dom i fredags, på grillbuffé. De tittade konstigt på mig när jag lastade upp tre stora grillad biffar och en liten klick guacamole på tallriken enbart, när en hel rad kolhydratfyllda skålar med tillbehör stod framme. Detta är orsaken till att jag har med mig egen mat...)

 photo null_zpsdb535c2b.jpg
Oroa er inte om det ser lite ut. Jag tog en portion till...
Jag kan verkligen rekommendera gröna gårdar. Jag betalade 1520 kr för 10 kg kött, alltså 152 kr/kg vilket inte är alls farligt. Och kvaliteten på det är oslagbart, och det är bra för både mig och för djuret. Det kommer bli många beställningar därifrån, det kan jag lova... (sitter ju nu och kollar på de andra boxarna de har, hehe.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar