tisdag 15 januari 2013

Filmhelg.

I helgen hade jag en riktig Oscarshelg och såg en hel hög av de nominerade filmerna.

Argo - så himla bra! Min favorit till att vinna bästa film, och vann även bästa film på Golden Globes i söndags. Iran vs USA, en låtsasfilm och helt enkelt ett fantastiskt manus och historia (verklighetsbaserad).
Beasts of the Southern Wild - Helt okej. Den lilla flickan som spelar Hushpuppy är helt fantastisk dock.
Django Unchained - Quentin Tarantino. Alldeles för lång, var inte alls imponerad av den.
Life of Pi - såg på bio, helt otroligt snygg, jag gillade den.
Lincoln - de pratar, pratar och pratar lite till. Säkert jättebra om man är amerikan.
Silver Linings Playbook - Så bra! Jennifer Lawrence är min favoritskådis just nu.
Zero Dark Thirty - Ännu en Irakfilm från Kathryn Bigelow (som vann bästa film för The Hurt Locker för några år sedan), denna gången om hur de hittade Bin Laden. Den var bra, typ som Homeland...


Les Misérables - ska se IKVÄÄÄÄÄÄLL!! Ser sjukt mycket fram emot det!

För övrigt älskade jag Golden Globes! Jag älskar att den är så avslappnad och att de drar så elaka skämt (även på Taylor Swifts bekostnad, hon var nominerad för bästa sång för Safe & Sound till The Hunger Games). Och Jennifer Lawrence tal fick mig nästan att gråta och Anne Hathaway fick mig nästan att gråta och jag förstår inte varför det var en sån chock för alla när Jodie Foster "kom ut", själv trodde jag det var ungefär lika självklart som typ Ellen DeGeneres...


Det är så jobbigt att titta på galor för jag vill att alla ska vinna. Speciellt i bästa manliga skådis för dramaserie, och vilken shock jag fick när det visade sig att Damien Lewish från Homeland var brittisk!. Och när Carrie i Homeland ställs mot Mary i Downton Abbey, det går ju bara inte! (Claire Danes som Carrie vann...) Men himla bra gala alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar