fredag 2 augusti 2013

Orange is the new Orphan.

Vi har en tjej som är inne och jobbar nu i sommar som redigerare. Häromdagen berättade hon att hon vill åka till ComiCon i San Diego nästa år, så självklart började jag fråga ut henne (det är en serie- film och tvserie-grej som händer varje år).

Jag: Vilken är din favoritserie någonsin?
Hon: Alltså, eh, den är ju gammal nu och så, men...
Jag: Jag vet redan vilken du kommer att säga.
Hon: Va?
Jag: 100 spänn på att vi har samma serie. Ska jag börja?
Hon: Jag förstår inte hur du kan veta det bara på att jag sa att den var gammal.
Jag: Buffy. Visst är det Buffy?
Hon: JA!
Jag: Åååh, det här kommer att bli en bra konversation, jag känner det på mig.

Sedan spenderade vi en timme med att prata Buffy, Mitt så-kallade liv, Drömmarnas tid, Dollhouse, Dark Angel, One Tree Hill, Huset fullt, Downton Abbey, Extras, Veronica Mars, ja i princip alla serier vi kunde komma på som vi älskar. Exakt samma smak, hur ofta sker det?

Men mina nya favoriter är dessa två:

Orange is the new black och Orphan Black. Är utan tvekan två av de bästa serierna jag sett i hela mitt liv, jag har bara ett avsnitt kvar av Orange nu, har dragit ut på det för jag vill inte att det ska ta slut. Sån briljant serie både när det kommer till casting och manus, den utspelar sig på ett kvinnofängelse där huvudkaraktären Piper hamnar för ett brott hon begick för tio år sedan. Baserad på en verklig historia. Och Orphan såg jag när jag var i Frankrike i maj, perfekt att ha på iPaden som flygplatsunderhållning. Den handlar om en tjej, Sarah, som helt plötsligt stöter på en massa kvinnor som ser precis ut som henne. Alla karaktärerna spelas av den helt fantastiska Tatiana Maslany. Rekommenderar båda dessa helt enormt mycket. Orange är en netflix-serie, så den finns där i sin helhet, Orphan är BBC America så den får man hitta på andra sätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar